Наближається вступна кампанія у ЗВО України і майбутнім здобувачам вищої освіти буває дуже не просто розібратися в різноманітті спеціальностей та професій. Спробуємо допомогти та надати вичерпні відповіді на запитання «Чим займається маркетолог?».
Насправді, маркетолог – професія цікава, яка вимагає як творчого погляду на ситуацію, так і аналітичного складу розуму. Маркетологи займаються вивченням ринку, покупців, намагаються з’ясувати, які саме послуги і товари будуть затребувані покупцями. На основі проведених досліджень розробляються нові товари, які виводяться на ринок фахівцями. Професія маркетолога буде досить цікавою для людей з аналітичним складом розуму.
Як з’явилася професія маркетолог
Маркетолог – професія відносно молода, з’явилася в середині минулого століття. У якийсь момент підприємствам стало тісно в рамках існуючої території, де вже усі, хто хотіли, стали клієнтами тієї чи іншої компанії. Вихід компанії на загальнонаціональний або міжнародний рівень – завдання не з простих. Ось і виникла потреба у фахівцях, які змогли б зібрати інформацію і проаналізувати поточну економічну ситуацію в регіонах, оцінити купівельну спроможність населення.
У чому полягає робота маркетолога
Спеціаліст з маркетингу працює в декількох напрямках. Займається пошуком вільних ринкових ніш, привабливих для компанії, виводить товари на ринок, управляє життєвим циклом товарів. У великих компаніях зустрічаються різні спеціалізації: арт-менеджер, аналітик, бренд-менеджер, BTL-менеджер, фахівець з маркетингових досліджень, директор з маркетингу, event-менеджер та інші. Професіоналізм з’являється з досвідом роботи в цій сфері. Тому будь-якому маркетологу потрібно займатися самоосвітою: брати участь в форумах, конференціях, читати спеціалізовану літературу. Тоді фахівець-маркетолог зможе бути ще більш корисним підприємству, а отже, і розраховувати на відповідну оплату своєї праці.
Споживачі, буває, губляться в магазині, коли бачать перед собою вітрину з великою кількістю схожого продукту різних виробників. Процес вибору буде менше скрутним, якщо споживач знає будь-яку інформацію про бренд, має відгуки друзів про якість товару, бачив рекламу. В цьому випадку, можливо, навіть на автоматі буде прийнято рішення про купівлю того чи іншого товару. Питаннями товарного асортименту і ціноутворення теж займається маркетолог. Маркетолог – професія і для фрілансерів. Вони зазвичай пропонують свої консалтингові послуги або виконують окремі, разові проекти для замовників. Основними клієнтами фрілансерів стають комерційні організації, рекламні агентства, індивідуальні підприємці, розробники стартапів.
Тип професії
Маркетолог, професія якого відноситься до типу «людина – знак», пов’язує свою роботу зі знаковою інформацією. Це всілякі розрахунки, тести, таблиці, цифри. Потрібні логічні здібності, повинні бути присутніми інтерес до роботи з інформацією, вміння зосередитися, посидючість і розвинена увага, вміння оперувати числами. Також практика маркетолога показує, що ця робота відноситься і до типу «людина – людина», оскільки пов’язана зі взаємодією і спілкуванням з людьми. Тому потрібні вміння встановити і підтримати ділові зв’язки і контакти, бути знавцем людських взаємин, проявляти контактність, товариськість і активність. Професія «маркетолог» відноситься до класу евристичних. Її опис такий: передбачається робота, пов’язана з дослідженнями, аналізом, управлінням іншими людьми, контролем та плануванням. Вона вимагає досить високої ерудиції, прагнення до розвитку, оригінального мислення, постійного навчання.
Посадові обов’язки
Основна мета роботи маркетолога – задоволення потреб споживачів з максимальною вигодою для компанії. Для цього необхідно вивчити і виявити незадоволені потреби потенційної цільової аудиторії, після – створити товар, який буде максимально відповідати за своїми характеристиками покупцеві.
Що робить маркетолог
Розробляє комплекс заходів по виробництву товарів, послуг, які знаходять ринок збуту і максимально можливий попит. Цікава для непересічних людей робота. Маркетолог виконує безліч завдань і робіт, як в офісі, так і за його межами. За рахунок цього немає відчуття рутини і одноманітності. Сприяння гармонійному розвитку, як сфери послуг, так і виробництва, якщо воно має місце бути. Підготовка обґрунтованих пропозицій щодо вибору або зміни напрямку розвитку всього підприємства в цілому або будь-якого окремого елемента комплексу маркетингу. Участь у розробці маркетингової політики підприємства, створення умов для планомірної реалізації товару або надання послуг. Прогноз обсягу продажів і формування споживчого попиту. Вивчення ринку аналогічних товарів і послуг, аналізується попит і споживання, мотивація, активність конкурентів, тенденції розвитку ринку. Аналіз конкурентного середовища, що враховує зміни, які відбуваються в митній, податковій, ціновій політиці держави, конкурентоспроможність, швидкість реалізації та інші фактори. Забезпечення ефективності підприємницької діяльності, зростання доходів і прибутку.
Вимоги до кваліфікації
До претендента на посаду маркетолога роботодавцем висувається ряд досить жорстких вимог. Потрібна, як правило, закінчена вища освіта в області маркетингу, економіки, соціології, інформаційних технологій або статистики. Маркетолог повинен добре знати основи статистики, мати аналітичні здібності, навички роботи зі спеціальними програмами зі збору та обробки інформації, великими обсягами інформації. До професійних якостей маркетолога фахівці з підбору персоналу відносять комунікабельність, уважність, цілеспрямованість, структурне і аналітичне мислення, спостережливість, ініціативність, хорошу пам’ять.
Маркетологу необхідно вміти збирати, обробляти і аналізувати отриману інформацію. Це чудово вміють робити соціологи. Сюди відноситься збір інформації про ринок в мережі Інтернет, проведення фокус-груп, опитування покупців, спостереження, тестування упаковки або рекламного ролика, що запускається та інше. Вивчення конкурентів можна провести за допомогою спеціальних технологій ринкового аналізу, якими прекрасно володіють економісти. Щоб бути успішним маркетологом, треба володіти особливим типом мислення. Хтось називає це філософією бізнесу. Комерційне підприємство, яке ставить перед собою головною задачу – задоволення потреб споживачів, реалізує маркетинговий стиль ведення бізнесу. Ось чим займається маркетолог на підприємстві.